Ugen som gik - Uge 36

En travl uge på kontoret sluttede med Danmarks Filatelist Forbunds repræsentantskabsmøde i Nyborg.

Ugen bød også på en stort scoop til min samling; men også et interessant brev, som jeg dog lod mig overtale til at afhænde til en Samsø samler.

Heldigvis kom der også lidt nyt til samlingen. Igen hotelbreve. Dem er jeg blevet tilbudt ikke så få af her på det seneste. Det tilskriver jeg bl.a., at jeg viser flere af brevene her i bloggen; men også et par postkort fandt vej til samlingen.


Men jeg begynder med en positiv oplevelse en september aften i 2019


En september aften i 2019 holdt jeg foredrag i Varna i Aarhus i en kvindelig Odd Fellow loge, hvor jeg bl.a. viste postkortet her, som jeg købte for 8-9 år siden, som værende fra køkkenet i Risskov Badehotel. Jeg fortalte kækt under foredraget, at motivet stammede fra Risskov Badehotel, selv om jeg manglede den 'rygende pistol'.

Efter foredraget var jeg inviteret med til et glas vin og et stykke brød. Da jeg skulle hjem kom en af søstrene hen til mig, og sagde følgende: "Min far har været vært på Risskov Badehotel, og jeg kunne genkende køkkenet lige med det samme".
Så var den hjemme.

Månedens "scoop"


Brevet er just ikke kønt; men det er indholdet, der er interessant. Hotelejeren Johan F. Petersen var min morfars halvbror. Brevet er dateret den 20. august 1930, få måneder efter, at han overtog hotellet.
Johan F. Petersen er uden tvivl den restauratør i familien, som har det flotteste CV.

Flere nyheder til samlingen

Vestibulen i Grand Hotel, Kalundborg.


Molskroen i 1950'erne.


To 'klassiske' hotelbreve.


Postkort fra Skodsborg Badehotel til Sverige; men først annulleret i Sverige.

Samsø objektet sad i et lot med 4 øres breve, som jeg købte for nylig. Når jeg skal være hudløs ærlig, var det først da jeg kom hjem, jeg åbnede brevet. Stor var min overraskelse, da landinspektør Chr. Weitemeyers barnebarn var servitrice på Svinninge Kro, da mine forældre overtog kroen i 1962. Indrømmet, en lidt banal historie.
Efter et par dage fortsatte brevet sin rejse, og sidder nu i en Samsø samling, mens jeg har en fin scanning. 

Danmarks Filatelist Forbunds repræsentantskabsmøde den 10. september


Formand Lars Peter Svendsen.



Repræsentantskabsmødet skulle vise sig at være et positivt et af slagsen. Styr på økonomien og ingen kontingentforhøjelse.

Det var alt for denne gang 😳
På genhør


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog